Programma // Kunst
Wies Noest
BeingHere
BeingHere is gestart in 2014 en bestaat uit een groeiende collectie kleurrijke opblaasbare objecten van textiele materialen die in steeds wisselende combinaties in steeds nieuwe installaties worden geplaatst, vanuit een zorgvuldig gekozen onderlinge samenhang van de objecten.
De gehele collectie bestaat op dit moment uit 40 objecten. Bij het plaatsen van een combinatie speelt Wies met de specifieke mogelijkheden van de kijk- en looplijnen op de locatie: het verschijnen en verdwijnen van vormen; hoe het kleine groot wordt; de verte dichterbij komt, om je heen is en het geslotene zich opent. Buiten speelt de wind met de objecten, evenals het licht van de zon, de schemering, de donkerte van de nacht en als de lichten aangaan.
Met BeingHere creëert Wies haar eigen ‘thuis’, waar dan ook, terwijl ze tegelijkertijd altijd onderweg is vanuit een eindeloze nieuwsgierigheid naar verrassende mogelijkheden in het spel met vormveranderingen. Steeds opnieuw is ze ergens, in het moment, voor even het tijdloze. Maar altijd in combinatie met het onvermijdelijke: het weggaan en weer achterlaten.
Over Wies Noest
Wies Noest is beeldend kunstenaar, al zegt die term haar zelf niet zoveel. Nadat ze – naar eigen zeggen – was ‘mislukt als echte handwerkjuf’ begon ze in de jaren ‘70 met het maken van kunst. Om zelf vrolijk van te worden, om zich te verwonderen, om verrast te worden door wat ze onderweg tegenkomt. Ze werkt nooit volgens een plan, ze begint met iets en speelt net zo lang door tot ze verliefd is op het resultaat; dan is het af. En vindt ze een creatie achteraf ineens toch nog niet goed genoeg, dan gaat de schaar erin en ligt alles letterlijk weer open om iets nieuws te laten ontstaan.
Het werk van Wies Noest bestaat uit langlopende projecten (zelf spreekt ze liever over processen) waarin ze een collectie opbouwt met steeds nieuwe elementen. Die collecties bestaan uit textiele creaties die in verschillende installaties in de publieke ruimte worden geplaatst, of toegepast in theatrale settingen.
“Het leuke van bijna tachtig zijn, is dat ik kan terugkijken op mijn werk en er lijnen in kan ontdekken. De gebeurtenissen in mijn leven, ze zitten er allemaal in, terwijl ik daar geen idee van had op het moment dat ik het maakte. Pas achteraf zie ik de verbanden en krijg ik bijzondere antwoorden. Het is mijn reis, mijn leven.”
Het kunstprogramma van Into The Great Wide Open werd mede mogelijk gemaakt met steun van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Mondriaan Fonds en De Versterking.