Programma // Kunst
Marjolijn Boterenbrood
Het videowerk Floodlines is ontstaan op de Wadden, een kwetsbaar gebied dat onder druk staat door klimaatverandering. Het gevoel van dreiging door de stijging van de zeespiegel vormt het uitgangspunt van dit werk. In de werkperiode als eiland-kunstenaar op Vlieland ving Marjolijn vloedlijnen op. Het werden werken op papier en op doek, vloedlijnen met wieren, aangespoeld plastic, schelpen, schuim, bessen, korstmossen en teksten. De video wordt geprojecteerd in het bos op Vlieland, daar voel je het water rijzen.
Het werk dat ze maakte op Vlieland is ontstaan uit de fenomenen van die plek. Hier liet zij het eiland zelf een oeuvre maken. Wind, getijden, golven, regen, sneeuw en organismen in de bodem en in het water deden -onder haar regie - het werk.
OVER MARJOLIJN BOTERENBROOD
Voor Marjolijn Boterenbrood is een plek of gebied vaak het uitgangspunt van haar werk. Dat kan een plein, een vallei of een eiland zijn. Ze is opgegroeid met zeekaarten. Ze gebruikt cartografie om verschillende lagen zichtbaar te maken. Het werk dat ze maakte op Vlieland is ontstaan uit de fenomenen van die plek. Hier liet zij het eiland zelf een oeuvre maken. Onder haar regie deden de wind, getijden, golven, regen, sneeuw en organismen in de bodem en in het water het werk.
Marjolijn Boterenbrood studeerde aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Haar projecten speelden zich af en ontwikkelde ze in Haarlem Oost, op Schouwen Duiveland, op Vlieland, in Siberië en in Kirgistan. Het werk werd tentoongesteld in onder andere het Rijksmuseum Twenthe (2022), de Vishal in Haarlem (2022), in het Tromp's Huys op Vlieland (2021), bij Zone2source in Amsterdam (2019) en in de ‘Salon’ van Mister Motley (2020). Van maart 2020 tot september 2021 was ze Into The Great Wide Open's eilandkunstenaar en ging ze meermaals een aantal weken op residentie naar het eiland. Tijdens deze bezoeken hield ze het dagboek van een eilandkunstenaar bij.