Speelse Eenvoud

Exclusief ontworpen voor Into The Great Wide Open 2016

Gepubliceerd op 17 augustus 2016

Met je neus in de wind wacht je op de boot die je terugbrengt naar de wal. Je zweeft. De wereld lijkt anders. Groter. Zonniger. Kon je dat intense gevoel maar mee naar huis nemen. Vroeger kocht je dan een sleutelhanger met een korrelig plaatje van een ondergaande zon. Een souvenir dat al snel in een laatje verdween dat niemand ooit meer opentrok. Het bijzondere gevoel van het festival vertalen naar een item dat je in het gewone leven wel graag gebruikt is de grote uitdaging voor de ontwerpers van de Into The Great Wide Open kledinglijn. Ontwerpers Noortje de Keijzer en Jasmijn Muskens zijn verantwoordelijk voor de dameskleding. Ik spreek Noortje in haar Utrechtse atelier te midden van grote lappen blauwe stof en zeefdrukraampjes. 

\n1471450489_noortje.jpg
Fotografie: Rachel Schraven / Styling: Loïs Van Galen Last / Modellen: Noortje Koster & Maite ter Wal\n


Noortje: “Jasmijn en ik leerden elkaar kennen toen Jasmijn stage liep bij mijn Interieurlabel NOORTJE. Ik bedruk stoffen handmatig met grafische patronen. Van die stoffen maak ik interieurproducten zoals kussens, spreien en doeken. Jasmijn heeft een eigen modelabel: HENK. Ze maakt tweedelige pakjes van vrolijke vintage stoffen uit de jaren ’80 en ’90. Om iets toe te voegen aan de fotoshoots voor mijn eigen label vroeg ik haar om zulke pakjes te maken van mijn collectiestoffen. Zo ontstond de eerste samenwerking. De combinatie van haar eenvoudige lijnen en mijn grafische stijl werkte goed. De serie werd opgemerkt door de organisatie van Into The Great Wide Open en naar aanleiding daarvan zijn we gevraagd om een collectie voor deze editie van het festival te ontwerpen. Het patroon op de pakjes voor het festival heb ik speciaal voor de gelegenheid ontworpen. Ik heb me laten inspireren door de sfeer op het eiland en de overal voelbare aanwezigheid van de zee. Vandaar het gebruik van de kleuren wit en blauw en het golfje.”

itgwo37284.jpg

De minimalistische grafische elementen die haar werk kenmerken zeefdrukt ze één voor één met de hand op de stof. “Ik breng de inkt heel precies aan, fixeer het figuurtje en strijk het. Op deze manier kan ik het patroon willekeuriger over de stof verspreiden dan wanneer ik grote lappen tegelijk zou laten bedrukken. Ik hou ervan als het patroon onregelmatig is. Het maakt ieder stuk uniek. Per pakje ben ik minstens een uur bezig met het bedrukken van de stof. Ik kies er bewust voor om ambachtelijk te werken. Ik ben niet per sé een duurzaam merk maar ik zoek wel naar duurzaamheid in het productieproces door de spullen zelf, dicht bij huis te maken. Als mijn werk erop zit gaat Jasmijn aan de slag om de pakjes in elkaar te naaien, dat doet ze zelf in haar atelier. We zijn op dit moment allebei heel hard productie aan het draaien om alles op tijd af te krijgen voor het festival. Gelukkig gaat het maar om een kleine oplage. “

Ik kies er bewust voor om ambachtelijk te werken. Het hoeft niet sneller. Ik geniet van het proces.

De pakjes van HENK + NOORTJE x ITGWO zijn gemaakt van 100% katoen. Ze bestaan uit een kort broekje waarvan de elastieken band in de taille valt en een top met korte mouw en coupenaad die van boven aansluit en vanaf de borst wijd uitloopt. De top laat een klein randje middenrif zien. Het pakje oogt net zo comfortabel als speels en verleidelijk. Matrozenpakje meets babydoll. 


itgwo-ontour.jpeg

Het Nederlandse merk Ontour neemt de herenkleding voor rekening. Het is niet de eerste keer dat designers Etienne Dekkers en Remco van de Velden een speciale collectie voor Into The Great Wide Open ontwerpen. 

Remco: “Sinds de eerste editie kom ik al op Into The Great Wide Open. Ik ben er alle jaren bij geweest en heb echt een band met het festival. Net als ons label vaart Into The Great Wide Open een eigen koers. Het is een festival met een duidelijke eigen identiteit. Dat herkennen wij. Toen we in 2013 voor het eerst benaderd werden door de organisatie met de vraag of we kleding wilden ontwerpen voor het festival hoefden we daar niet lang over na te denken. De organisatie wilde verder gaan dan de gebruikelijke merchandising. Dat vonden we wel een uitdaging. We hebben als inspiratiebron een aantal iconen van het eiland genomen. Een vuurtoren, de zee en de zon. We hebben deze beelden verwerkt tot een heel subtiel grafisch patroontje dat we gebruikt hebben op een overhemd, een T-shirt en een tas. De reacties op deze lijn waren overweldigend. We kregen heel veel telefoontjes van winkels in binnen- en buitenland die de lijn in hun collectie wilden opnemen. Maar dat kon natuurlijk niet. Het was een exclusief ontwerp.” 

“Dit jaar wilden we nog een stap verder gaan en items bedenken die echt een interactie aangaan met het eiland en de drager. Het werden een jas, een trui en een vlieger-/tas. De jas is geïnspireerd op de bekende gele zuidwester jas. Het is een stoere donkerblauwe anorak. Hij steekt vernuftig in elkaar. Er zit een geheime opening aan de zijkant waardoor de jas heel makkelijk aangaat, de naden zijn vanbinnen gelijmd voor extra stevigheid en hij is gemaakt van een hoge kwaliteit katoen met een waterafstotende coating. Als extra detail voegden de we een verwisselbaar embleem toe. Je krijgt verschillende patches bij de jas die je naar eigen smaak kunt verwisselen.”

Het tweede item is een donkerblauwe gebreide katoenen trui. Hij oogt als een verfijnde variant op de klassieke donkerblauwe visserstrui. Remco:” Met ons label hebben we een hele zoektocht achter de rug naar de juiste producent voor ieder item dat we voeren. We hebben nu verschillende goede en betrouwbare producenten gevonden die fantastisch werk leveren. Voor deze truien zijn we terecht gekomen bij een klein fabriekje in Italië. Daar zijn we best wel trots op. Bijna niemand produceert nog in Europa.”

Into The Great Wide Open zorgt voor inspiratie. Er hangt zo’n speciale sfeer.

Het derde item uit de collectie is een tas die ook gebruikt kan worden als vlieger. Remco: “De tas is gemaakt van geel en lichtblauwe vliegerstof. Je bouwt hem in een handomdraai om tot vlieger. We hebben hem getest, hij doet het! De samenwerking met Into The Great Wide Open heeft ons veel input gegeven. De plek zorgt voor inspiratie. Er hangt zo’n speciale sfeer. De spanning tussen het eiland, de natuur, de bewoners en het popfestival met alle techniek, het geluid en de bezoekers die daarbij horen is duidelijk voelbaar. De organisatie zoekt steeds weer de grens op van wat kan en dat vind ik prachtig. Je voelt het schuren. Daar zit de schoonheid.”
 

— De items die in dit artikel beschreven worden vind je in De Winkel op het Sportveld.
Wees er snel bij want alle items zijn in beperkte oplage gemaakt. 

Speelse Eenvoud
Fotografie: Rachel Schraven / Styling: Loïs Van Galen Last / Modellen: Noortje Koster & Maite ter Wal

Post

Ontvang POST, onze nieuwsbrief over wat ons beweegt, inspireert, fascineert of simpelweg leuk is.