De Fotohoek
Met Tess Janssen
Bij het verslaan van alles dat er uit de machine rolt hoort steevast een ploeg fotografen die de boel verbeeldt. Gewoonlijk komt het clubje elkaar minstens tweemaal per jaar tegen, namelijk op Vlieland in de festival-fotokeet en backstage, in het publiek, bij de viskraam, in de duinen of diep in het bos. De fotografen zagen artiesten zwemmen in de Noordzee, en woonden ochtendrituelen in pyjama bij. Al jaren vormt Vlieland hun speelplaats. En inmiddels komen we hen ook op allerlei andere plekken tegen.
Omdat deze tijd van het jaar toch wel vraagt om nostalgie worden de dozen van de afgelopen jaren maar eens van zolder gehaald. Daaruit mag in deze rubriek een fotograaf vijf beelden kiezen om nog eens naar terug te verlangen. Vandaag een terugblik met Tess Janssen.
Met welk gevoel denk je terug aan fotograferen op Vlieland?
"Vlieland is voor mij altijd alsof de even tijd stil staat, waar uit de grond, tussen de bomen en het water een dorp rijst waar iedereen welkom is en waar iedereen vier dagen kan en mag dwalen. Into The Great Wide Open is ook een soort ideaal dorp; iedereen kent elkaar, iedereen deelt met elkaar, of dat nu gezelligheid, bier of liefde voor kunst en muziek is, en iedereen werkt met elkaar om iets neer te zetten dat in het geheugen blijft staan. Het samenkomen, dat al begint met de bootreis, is voor mij het meest bijzonder. Uit alle hoeken van het land kom je je vriendjes weer tegen en op de laatste dag kunnen we altijd zeggen: ‘Tot volgend jaar’. Dat is voor mij Into The Great, en dat dan vastleggen op camera, dat blijft gaaf."
Welke vijf momenten zijn je het meeste bijgebleven?
Feng Suave, Into The Great Wide Open 2018
"Als ik aan Into The Great Wide Open denk, denk ik altijd aan Feng Suave. Ik heb ze mijn eerste keer Into The Great Wide Open zowel geportretteerd als live geschoten en beide zijn fijne herinneringen. Met het portret leerde ik meteen hoeveel Vlieland te bieden heeft voor een fotograaf. Het is maar een klein eiland en in die zin zou je denken dat je snel op locaties valt die al eerder gebruikt zijn, maar je kan locaties zo makkelijk eigen maken. Of, de organisatie zelf doet iets nieuws met een locatie, zoals in 2018 met het strandpodium."
Into The Great Wide Open 2018
"Vlieland is eigenlijk elk moment van de dag mooi en interessant als fotograaf zijnde, maar ik genoot het meest van de ochtendkleuren. De stilte en het gevoel van kalme tevredenheid na een dag vol met van alles. Ik ben altijd graag vroeg wakker om m’n tentje uit te stappen en over het veld vol met andere tentjes uit te kijken, het liefst als de zon ook op komt."
Whispering Sons, Into The Great Wide Open 2019
"Deze foto is voor mij het symbool voor de Bolder. Fotograferen in de Bolder is altijd een verassing: soms is het druk, soms is het rustig, soms is het stampvol. En ik ben standaard blij verast met wie ik daar zie optreden, zo ook met Whispering Sons."
Into The Great Wide Open 2019
"Hoewel ik vooral als live fotograaf op Vlieland rondloop, is het ook een ‘pretpark’ voor sfeer fotografie. Er gebeurt altijd wel wat en de omgeving is eigenlijk overal mooi. Er is zoveel te zien altijd! Aan het einde van de dag is het uitzoeken van al die plaatjes altijd lastig. Deze, ouderwets analoog geschoten, staat mij bij omdat ik heel lang heb gewacht om deze te maken. Eenmaal geschoten, duurde het nog twee weken voordat ik wist of ‘ie gelukt was. Achteraf gezien baalde ik dat ik met een zwart-wit rolletje op Vlieland rond liep, maar deze plaat blijft voor mij iets hebben."
Waar ben je nu mee bezig?
Momenteel wacht ik tot poppodia weer wat (meer) mogen, en dan met name Paradiso. In augustus ben ik begonnen met een fotografisch documentaire project getiteld: TONIGHT AT PARADISO:. Met dit project breng ik Paradiso en haar staff & crew ten tijde van de COVID-19 crisis in beeld. Het doel is laten zien hoe de pop tempel van Nederland er nu uit ziet, want dat is echt totaal anders, wat er gebeurt en de moeite die wordt gestoken in het creëren van een ‘Coronaproof’ omgeving zodat concerten en kleine evenementen toch kunnen plaats vinden. Het eerste deel van dit project is ondertussen online te vinden op mijn website.
Meer werk van Tess is te vinden op haar website, Instagram en Facebook.