De eerste namen voor Here Comes The Summer 2020
Onder meer Lee Fields, YĪN YĪN, Liz Lawrence, Carlton Jumel Smith en Corridor naar Vlieland
Winters weer laat deze winter vooralsnog op zich wachten en de zomer nadert al met rasse schreden. Reden genoeg om vast vooruit te kijken naar Here Comes The Summer, de voorjaarsvariant op Into The Great Wide Open. Het kleinschalige samenzijn op en om Stortemelk vindt dit jaar plaats op 1, 2 en 3 mei. Hierbij de eerste bevestigingen van de muziekcommissie, inclusief nieuw smoelwerk.
In het eerste weekend van mei komen Lee Fields & The Expressions, YĪN YĪN, Liz Lawrence, Carlton Jumel Smith, Corridor, FULCO, A.M. Sam, la loye, Anne Müller en vele anderen naar Vlieland. De kaartverkoop voor het festival begint aanstaande zaterdag 18 januari om 12.00 uur. Alle informatie over tickets is hier te vinden.
Beluister alle bevestigde acts in deze Spotify-playlist en maak onder de poster vast uitgebreider kennis. Meer namen volgen nog.
De vedette van het stel is zonder twijfel Lee Fields, de Amerikaanse soulzanger die eind jaren zestig doorbrak, in de jaren tachtig in de vergetelheid raakte en aan het begin van deze eeuw werd herontdekt door een New Yorks label. Inmiddels bevindt Fields zich midden in de meest succesvolle en vruchtbare periode van zijn lange carrière en draagt hij het nalatenschap voort van bevriendeg souliconen als Sharon Jones (ooit Fields’ achtergrondzangeres) en Charles Bradley (die door Fields werd meegenomen op zijn eerste tour).
Ook de New Yorkse Carlton Jumel Smith is een soulrevelatie. Smith is een fervent liefhebber van James Brown die al decennia actief is, maar die onlangs pas een officiële debuutplaat maakte en daar meteen mee doorbrak. Zijn shows fungeren als tijdmachines met het Harlem van de jaren zeventig als enige stand: met zijn eigenwijze odes aan Curtis Mayfield, Marvin Gaye en James Brown een graag geziene gast op festivals overal ter wereld. People Get Up And Drive Your Funky Soul.
Nog zo'n nieuwe festivalfavoriet is YĪN YĪN, het Limburgse antwoord op Khruangbin, Kikagaku Moyo en Connan Mockasin. Met hun dansbare mix van Donna Summer-eske disco en Thaise psychedelica groeiden Kees Berkers en Yves Lennertz vorig jaar uit tot een van de grootste Nederlandse revelaties. En met hun debuutalbum The Rabbit That Hunts Tigers voegden ze zich definitief in het rijtje van Altin Gün en The Mauskovic Dance Band.
Van een heel andere categorie is Liz Lawrence, de Britse zangeres die tien jaar geleden debuteerde met een plaat vol verstilde folkliedjes en daarna uit de spotlight verdween. Ze leerde zichzelf produceren en tourde uitgebreid als lid van Bombay Bicycle Club. Vorig jaar vond ze zichzelf opnieuw uit met Pity Party, een bijzonder frisse plaat vol alternatieve popliedjes à la St. Vincent en Perfume Genius.
Eveneens zo fris als een hoentje is Corridor, een Franstalig viertal uit Montreal, Canada dat shoegaze en post-punk maakt, maar dan een stuk zonniger dan je die stijlen normaal gesproken hoort. Hun nieuwe album Junior staat vol meerstemmige zang en melancholische melodieën waar Real Estate en DIIV nog een puntje aan kunnen zuigen.
Van dichter bij huis komt de Belgische Nederlander FULCO, bekend uit formaties als BeraadGeslagen, STADT en De Beren Gieren maar nu op pad met een Nederlandstalige soloplaat vol absurdistische liedjes over wonen in een grensdorp en hangen in de waarheid. Over sms'ende mensen die rustig kuieren in alledaagse waanzin en een wereld waar vooral het onbegrijpelijke zonneklaar is.
Op Here Comes The Summer is sowieso volop ruimte voor Nederlands talent om zich van zijn beste kant te laten zien. A.M. Sam doet dat met onbezorgde psychpop die doet denken aan Beck, Tame Impala en The Beatles, en la loye met subtiele doch gelaagde folkliedjes waarin de oplettende luisteraar vleugjes Big Thief, Slowdive en Sigur Rós ontwaart.
Ook Anne Müller beheerst het kleine gebaar als geen ander. De Berlijnse cellist en componist werkte de afgelopen jaren samen met onder meer Agnes Obel, Ólafur Arnalds en Nils Frahm, maar bracht dit najaar haar solodebuut uit. Op Heliopause verkent ze nieuw terrein met hypnotische composities die schitteren in hun eenvoud.
Ontwerp door Into The Great Wide Open designer-in-residence 2020: Roosje Klap, in samenwerking met Loes Claessens, animatie met Vera van de Seyp.