Going out with a bang: Public Relations brengt vandaag album uit
Plaat van bont gezelschap kwam tot stand op Vlieland
Wie denkt dat het gedaan is met de album releases voor dit jaar heeft buiten Public Relations gerekend. Het gezelschap van zes muzikanten en twee schrijvers dat eind 2021 – vreemd van elkaar en zonder plan – naar Vlieland toog, hield behalve twee singles en een preview op Into The Great Wide Open 2022 de kaarten stevig tegen de borst. Tot vandaag. Het gelijknamige album is daar en voor iedereen te beluisteren.
Public Relations is een bont gezelschap van zes muzikanten en twee schrijvers, bestaande uit Pelumi Adejumo, Ricky Cherim (Meetsysteem), Yulya Divakova (Giant Julie), Marvin Lalihatu (Animistic Beliefs), Adura Sulaiman (Future Husband), Sanam Tahmasebi (Sanamika), Arie van Vliet (Lewsberg) en Yvonne Zeegers.
Arie van Vliet: “Voordat ik op de boot naar Vlieland stapte, kon ik me geen voorstelling maken van de dagen daar. Ik hoopte vooral dat we de tijd en ruimte die we kregen zo goed mogelijk zouden besteden. Op welke manier dat dan ook zou zijn.” Wel had het achttal voor de zekerheid opnameapparatuur en instrumenten meegenomen: “Beter mee verlegen dan om verlegen.” Uiteindelijk werd de tijd op het eiland zeer nuttig besteed.
Al vanaf de eerste dag werd er niet alleen veel gesproken, maar ook veel gemaakt. En alles werd direct opgenomen, waarbij eenieder in kon brengen wat hij of zij dacht. Met de rust van het eiland in het achterhoofd houdende. Yvonne Zeegers vond het bijzonder om haar eigen stem eraan toe te mogen voegen. “De hele gebeurtenis voelde als een eiland in de tijd.”
Album en zine
Op Vlieland is veel gesproken, geschreven en geschetst en zijn de nodige foto’s gemaakt, waarbij alles uiteindelijk om ‘ruimte geven en ruimte nemen’ bleek te gaan. De dingen die op het eiland gemaakt zijn (songteksten, gedichten, foto’s en tekeningen) werden gebundeld in een zine, aangevuld met verhalen, interviews en artikelen die betrekking hebben op het maakproces. Het zine zal eind januari samen met de vinyl-uitgave van het album verschijnen in een beperkte oplage van 250 stuks. Het album is vanaf vandaag te pre-orderen en te beluisteren op de streamingsdiensten via https://lnk.to/publicrelations.
Het land in
Public Relations presenteert het zine onder genot van goede muziek en een drankje op 27 januari in Kiosk Rotterdam. De entree is gratis. Twee dagen later, op 29 januari, wordt de plaat en het zine in OCCii Amsterdam gepresenteerd middels een onconventioneel optreden. De toegang is €8,-.