Fuel Replacement
Het vervangen van fossiele brandstof voor biobrandstof
Fuel Replacement – ook wel bekend als Fuel Switch of Massabalans – is het proces dat Into The Great Wide Open gebruikt om fossiele CO2-uitstoot die niet, moeilijk of alleen zeer inefficiënt te voorkomen is, toch te voorkomen. Met andere woorden, Into The Great Wide Open probeert om zoveel mogelijk voertuigen en op diesel gedreven motoren of aggregaten te laten draaien op biobrandstof. Dit wordt ook gevraagd aan transporteurs, crew, samenwerkingspartners, cateraars en bezoekers. Daar waar dat niet lukt, zorgen we voor compensatie via fuel replacement.
Hoe werkt het?
Het is in principe hetzelfde systeem als er voor ‘echte’ groene stroom wordt gebruikt. Je betaalt, zodat de groene kWh ergens daadwerkelijk geproduceerd en aan het net toe worden gevoegd. Dit betekent niet dat de door die specifieke windmolen opgewekte elektronen ook daadwerkelijk bij jou uit het stopcontact komen. Dat hoeft ook helemaal niet, want het maakt voor fossiele CO2-uitstoot immers niet uit wáár het wordt voorkomen, als het maar érgens wordt voorkomen.
Fuel replacement werkt hetzelfde als het principe voor groene stroom. Door te betalen voor het produceren en tanken van fossielvrije brandstof in het systeem – lees: andere voertuigen die anders op fossiele brandstof hadden gereden – wordt effectief het gebruik en de verbranding van fossiele brandstof voorkomen. En daarmee ook de bijbehorende fossiele CO2-uitstoot.
Het vervangen van fossiele brandstof door biobrandstof (2de generatie biobrandstof, HVO-UCO, Blauwe Diesel, Neste MY) gebeurt door deze brandstof daadwerkelijk in andere voertuigen op de weg en op zee te tanken die anders fossiele brandstof zouden hebben gebruikt. Hierdoor kan precies het aantal fossiele liters brandstof – benodigd voor alle reizen met auto en veerboot naar het festival – worden vervangen voor fossielvrije brandstof, waardoor er netto geen fossiele CO2 bij komt in de atmosfeer. Zo wordt dus ook de fossiele CO2-uitstoot van voertuigen die zelf nog niet fossielvrij zijn, alsnog gecompenseerd.
De voordelen
De grote voordelen van deze vorm van fuel replacement zijn:
- De CO2 die uitgestoten wordt bij verbranding is het jaar ervoor opgenomen door planten. Dat proces is netto klimaatneutraal, het voegt immers geen nieuwe fossiele CO2 toe aan de atmosfeer. Dit heet korte koolstof cirkel - tegenover de zeer trage, lange koolstof cirkel, of fossiel koolstof cirkel.
- Deze biobrandstof verschaft alle huidige dieselmotoren (auto, bus, vrachtwagen, schip, vliegtuig, stroomaggregaat, heftruck, etc.) de mogelijkheid om vandaag nog 90% van hun fossiele CO2 uitstoot te voorkomen. Technisch gesproken kan deze biobrandstof zo in elke dieselmotor worden getankt, zonder aanpassingen of negatieve effecten. Sterker nog, het heeft positieve effecten op de motor. Het is NU de beste beschikbare transitie oplossing voor alle huidige dieselmotoren. Het is NU toe te passen, terwijl geleidelijk alle (eerst lichte) dieselmotoren, de komende jaren vervangen zullen gaan worden door emissie vrije alternatieven.
- Elke liter van deze biobrandstof vervangt NU een liter fossiele brandstof in het transportsysteem. Die we in ieder geval in theorie, in de grond zouden kunnen laten zitten als koolstof opslag. En elke uitgespaarde liter fossiele diesel scheelt weer 3,23 kg extra fossiele CO2 in de atmosfeer. Wat weer opwarming van de aarde scheelt.
- Door geld te stoppen in de ‘goede’ biobrandstoffen’ stimuleren we deze broodnodige korte termijn oplossing voor het bestaande diesel materieel. Waardoor ook verdere opschaling, prijsdaling en nieuwe versies van klimaatneutrale brandstoffen eerder beschikbaar komen. Denk hierbij aan derde generatie biobrandstof - gemaakt van algen en kweek zeewier op zee - maar ook CO2Fuel - direct gemaakt van CO2 uit de atmosfeer.