Het programma van Into The Great Wide Open 2019 onderzoekt de toekomst. Kunstenaars is gevraagd het thema Possible Futures uit te werken, low en high tech, analoog of digitaal, maar telkens met als doel op een andere manier naar ons en onze omgeving te kijken. Dit pamflet van de kunstredactie is een eerste verkenning van het thema. 

Dansend op de vulkaan alsof er niemand kijkt, of juist als een konijn in de koplampen, maar ook de talloze summits en crisisoverleggen ten spijt: de wereld is aan het veranderen. Enerzijds beleven we de ecologische wending, waarbij overmatige CO2uitstoot, smeltende polen, plasticsoep, en uitstervende diersoorten ons welkom heten in het Antropoceen: het tijdperk waarin onze blijvende invloed op de aarde onomkeerbaar lijkt.

Aan de andere kant beleven we een ontwikkeling die zich afspeelt op onze netwerken waar data-driven marketing en sociale media ons dagelijks brood zijn en dit land eerder bestuurd lijkt te worden door de cowboys uit Silicon Valley dan door onze eigen mensen in Den Haag. Ook al lijkt technologie bij deze problemen zowel oorzaak als oplossing te zijn, toch is de ‘frictionless and trouble-free zone’ die zij ons beloven, niet per definitie de enige en juiste weg. Voor originele oplossingen voor een betere wereld, biedt de waarde van imperfectie en het analoge denken een alternatieve methode.

Met dit in het achterhoofd, is de kunstredactie op zoek en in gesprek gegaan met allerlei soorten makers, denkers, dromers en doeners om met creativiteit, onafhankelijkheid en eigenwijsheid andere oplossingen voor morgen te bedenken. Met concrete en hanteerbare antwoorden voor grootse vragen, kritische bespiegelingen, maar ook grappige, denkbeeldige, ontwijkende of juist ondermijnende antwoorden verwerkt in maar liefst zestien kunstwerken verspreid over het eiland als resultaat.

Is er nog hoop voor de mensheid? Boek een wandeling en vind je eigen toekomst! De gidsen weten de weg.

In samenwerking met het Engelse festival Abandon Normal Devices is The Hive naar Vlieland gehaald. Dit werk bestaat uit een grote klankkast van gevormde gamelanbladen met vibrerende pijpen, geïnspireerd op het geluid van zwermen bijen. Het werk is gemaakt door kunstenaars Ikbal Lubys & Tony Maryana in samenwerking met Laurie Crombie.



Hand gesponnen wollen draden leiden je naar de installatie en interactieve performance getiteld Five Pits: Salt, Water, Ash, Walnut, Wool van Claudy Jongstra. Op het strand, in vijf grote kuilen, demonstreert ze haar werkproces: verzamelen, wassen, verven, drogen en spinnen. Het werk is het vervolg op het vorig jaar gepresenteerde Foraging Vlieland.



Track Tracy van Daems Van Remoortere bestaat uit twee zoekende schijnwerpers die zich, aangestuurd door kunstmatige intelligentie, concentreren op ‘willekeurige’ voorbijgangers, die ze vervolgens in de spotlights zetten.



In het doorlopende project Foundscape onderzoekt Daniel Maalman de klankeigenschappen van verschillende materialen en verwerkt hij de resultaten in bijzondere geautomatiseerde en ruimtelijke muziekinstrumenten; ditmaal een werk op maat voor de vuurtoren op Vlieland.



Kiss the Sky – Eye Trick the I van Donna Verheijden is een scherp video essay op een groot scherm in het bos over trompe-l’oeil, bedrog, privileges, verleidingen en ogenschijnlijke vrijheden.



The Insubstantial City, het afstudeerwerk van Kay Churcher voor de ArtScience opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten voert de kijker naar een onwezenlijke stad die beweegt zonder richting en meebeweegt met zijn perspectief.



Notes van Lauren Jetty is het andere afstudeerwerk van de ArtScience opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Hierin legt de kunstenaar dwarsverbanden tussen geur en geluid met behulp van draaitafels met langspeelplaten van ijs.



In Hyperplanar van Matthijs Munnik produceren een serie lasers en een rookkanon haarscherpe holografische lichtvelden en zorgen daarmee voor een hypnotische ervaring. Een kijkje in een universum van zwevende kleurvlakken, moiré patronen en strakke ritmes.



TelePythia is een heus orakel ontwikkeld door Telemagic en verstopt in de bossen van Vlieland. Aan de hand van datastromen uit de natuurlijke omgeving geeft het de bezoeker nieuwe inzichten gebaseerd op de stand van de sterren, de windrichting, de vaartijden van de veerdienst, maar ook gebruikt het data uit de directe omgeving zoals internetverkeer.

In Analemma van de Japanse kunstenaar Yasuhiro Chida ervaar je de ruimte, omringd door duizenden lichtjes in het donkere bos.



In samenwerking met Planet B, de internationale missie voor een wetenschap-, kunst- en technologiemuseum voor de 21e eeuw dat wordt opgezet door de Waag in samenwerking met Amsterdam Science Park, kwam het volgende werk tot stand. Špela Petrič ontwikkelde voor Possible Futures het Institute for Inconspicuous Languages: Reading Lips. Dit laboratorium volgt bijna-toekomstige gebeurtenissen die zijn gedocumenteerd door het tijdschrift Science; een paper waarin wetenschappers de eerste zinvolle uitwisseling beschrijven tussen een plant en een mens. Wat hebben de planten ons te zeggen?



In samenwerking met Transnatural, een instituut en label dat zich dit jaar richt op een reizend programma getiteld In The Age of Post-Drought, zijn een tweetal werken uitgekozen:

Ten eerste is dit het monumentale werk Excrementus Megalomanus van Atelier Van Lieshout. Hierbij onttrekt de bezoeker zich aan het festivalgedruis door hoog boven het terrein uit te torenen en onderdeel te worden van het recyclingproces.



Het tweede werk is getiteld Vestibular S. Observatory van Robertina Šebjanič en Arnout Meijer en bestaat uit een omgekeerde koepel op de oude inlandse duin die dienst doet als een zonnewijzer. In dit observatorium zijn het geluid en het licht van Vlieland en de Waddenzee uitgelijnd. Onder en boven het oppervlak, hoorbaar en onhoorbaar, dag en nacht, leren we hoe het klinkt onder water, en volgen we de sporen van onze aanwezigheid diep in de zee.

In het kader van Possible Futures heeft Zone2Source drie werken ontwikkeld onder de noemer Imagining Radical Assemblies:

Het eerste is werk is Calling For Times To Come, en is een samenwerking tussen de kunstenaars Jasper Coppes en Malu Peeters en diverse andere levende en niet-levende entiteiten – sledehonden, raven, wind - die ze ontmoet hebben tijdens een expeditie op Groenland.

Het tweede project is getiteld Tiny Love Songs (All our futures are scalable) en is ontwikkeld door de Britse kunstenaar Neal White en technicus Erik Kearney. De geluiden van de natuur zijn vaak liefdesliederen van andere soorten. In dit werk, dat 1 maal per uur te ervaren is, hoor je een groeiend koor van klanken die geïnspireerd zijn op een heel klein liefdeslied: dat van de mug.

De laatste bijdrage is Sculpturen voor mieren en andere dieren van Semâ Bekirović en Jan-Pieter Karper. Als je goed kijkt zie je kleine abstracte objecten van felgekleurd suiker staan in het bos. Door de maat zijn ze bijna niet zichtbaar- ze zijn dan ook niet voor ons mensen bedoeld maar voor de mieren (en andere dieren). In een futuristische natuurdocumentaire, gemaakt met een micro-camera, is te zien hoe de dieren gebruik maken van deze landschapskunst. Bij de kunstbalie kun je tevens een plattegrond meekrijgen waar op aangegeven staat waar de objecten ook in het echt te vinden zijn.



Het kunstprogramma voor Into The Great Wide Open 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het VSB Fonds en het Mondriaan Fonds.